Sverige

Nu är jag i Svea Rike igen. Sitter på tåget från Stockholm o surfar, tänk vilka finesser vi har i Sverige.  Vi åkte från Mombasa till Nairobi med nattbuss natten mellan onsdag o torsdag tror jag. En åtta timmar lång resa men jag som inte brukar kunna sova på resande fot sov i stort sätt hela vägen. Detta trots att de hela natten spelade muslimsk musik på högsta volym, vet inte vad man tänker när man sätter på hög musik på en nattbuss men det där med respekt för andra går inte riktigt alltid fram. När vi kom fram till Nairobi vid halv sex på morgonen gick vi till ett vandrarhem där vi funderat på att bo. Vi valde mellan riktigt billigt eller hotellet där vi bott när jag låg risig i malaria eller va det nu va men bestämde oss för att kolla upp vandrarhemmet först. När vi kom fram till vandrarhemmet insåg vi att det finare hotellet bara låg 20 min bort. Efter en titt på halvdana rum som vi skulle dela på alla fyra och dessutom förstått att vi skulle bli tvugna att betala för en hel natt mellan 6-10 på morgonen och sen checka in för en ny natt bestämde vi oss. Sista två nätterna i Afrika skulle vi bo skönt, rent och med frukostbuffé. Vi spenderade dagarna med att strosa runt i huvudstaden, titta på utsikten från det stora konferenscentret på 28 våningar o besöka Karen Blixens museum. Hade aldrig hört talas om kvinnan innan men hon är tydligen känd. Jag ska ta mig en titt på filmen; Out of Africa, när jag får tid. Vi åkte från Nairobi igår, blev lite sena från hotellet och på väg till flyget var det trafikstockning så vi kom fram 5 min innan incheckningen stängde. Maria tycker om att vara i tid menjag tror nog nästan min man var mer nervös på vägen dit än henne. Sprang igenom alla kontroller och hann med utan problem. Flög via Qatar o Doha precis som på vägen ner. Hade fem timmar att spendera där men det gick bättre än förväntat. Vi spelade kort o gick på taxfree o luktade på parfymer. Diesels nya fastnade mannen för o jag köpte nån Nina Ricco eller nåt. Jag är kanske inte tjejen med mest koll, har aldrig hört talas om den men den var god o framförallt billig. Vid 01,20 hoppade vi på nästa flyg mot Stockholm, tog Arlanda express in till stan o åker nu tåg med Veolia. Vid 12 är vi hemma i stan igen, underbart! Jag måste nog trots allt säga att det är skönt att vara hemma även om jag kommer sakna mycket i Kenya. Dock skönt att slippa tömma tarmen i ett hål i marken och alltid ha toapapper i handväskan för att det aldrig finns. Dock blev vi väldigt upprörda när vi kom till Stockholm central o de ville ha 10 kronor av oss för att vi skulle slippa kissa i ett hål och använda eget papper. 10 kronor är en mindre lunch eller en liten latte i Kenya. Eller en taxiresa genom hela stan! åker du matatu (minibuss) eller Boda Boda (bak på pakethållaren på en cykel) så kommer du långt på 10 kronor. En resa genom hela stan i Eldoret kostade 2 kr o då ska en kille trampa runt med min vikt bak på cykeln i en kvart. Tar nog tid att vänja sig tror jag, speciellt med tanke på att plånboken är tom vid det här laget. Men jo, det är skönt att vara hemma!

Mombasa

Nu ar det sista dagen i Mombasa innan vi aker tillbaka till huvudstaden i natt.
Vi har bott pa ett sunkigt hotell har. Vi delade rum alla fyra, utan toalett pa rummet, eller ja utan toalett overhuvudtaget. Det fanns dock ett hal i marken och en dusch med kallvatten dar det saknades glas i fonstret nar man duschade sa om man ar sugen gar det att se rakt in fran grannens hus. Underbart. Jag ahr nog alrig varit med om att ha sa mycket ljud omkring mig pa natten heller. Det var fonster i tva riktiningar i rummet, inget av dem hade glas i fonstren. Ett mot innergarden dar de lagade mat fran tidigt pa morgonen. Detta inkluderar diverse hackande, bankande och rok fran grillarna som ryker in i rummet. I den andra riktningen ligger vagen dar matatus kor forbi hela natten oc tutar, manniskor skriker och skrattar och pa andra sidan vagen ligger en moske. Jag ar sa glad nar jag vaknar vid 4-5 tiden att jag inte ar muslim och maste dra mig upp ur sangen utan kan vanda pa mig, trycka in oronproppen lite langre och njuta av ljudet som kommer ut ur hogtalarna utanfor.
Ja, ja. Vi betalade 1000 KSH per natt for rummet som vi sen delade pa sa jag ska inte klaga. De tva natterna vi skulle spendera dar ar nu over sa vi hoppas pa battre lycka nasta gang.

I natt aker vi da vidare till Nairobi. Bussen lamnar Mombasa 9.30 pm och vi kommer fram till Nairobi nagon gang efter 6 am imorgon. Sen har vi torsdag och fredag i Nairobi innan vi flyger hem pa lordag lunch. Vi landar i Stockholm pa sondag morgon och ska forsoka ta oss darifran pa nat satt, hur ar oklart men det ska bokas idag!

Vi far horas mer nar vi kommer hem. Da kan vi forsoka fa upp lite bilder ocksa!
Ha det fint!

Uppdatering

Nu har vi varit har i tva veckor tillsammans och jag har inte kunnat uppdatera.

Vi motte upp vara pojkar pa flygplatsen pa mandagen och akte taxi till Nairobi stad och hotellet vi skulle bo. Vi var hungriga och gick direkt ut och at mat och pa den restaurangen blev Marias vaska stulen. Illa! Inget bra forsta intryck av huvudstaden direkt.

Vi bodde pa fint hotell forsta natten med en bamsestor frukostbuffe. Vi blev hamtade pa hotellet for var resa till Masai Mara. Vi akte dit, at lunch pa vagen och tog en svang i parken pa kvallen. Lyckades traffa pa zebror, bufflar, ett sovande lejon och massa olika sorters gaseller. Vi sov precis utanfor parken i sma talt-hus och tog en svang i parken dagen efter ocksa. Da fick vi se fler lejon, flodhastar och giraffer! En harlig dag men som tyvarr slutade med att jag fick feberfrossa och jatte ont i musklerna. Sov inte manga timmar den natten och njot inte riktigt av turen i parken vi tog pa morgonen innan vi akte tillbaka till Nairobi. Efter massa rad hemifran behandlade jag mig mot malaria utan att egentligen veta ifall det var det jag hade och blev bra fran feber och frossa! Anda problemet var att malariatabletterna jag tog har biverkningar som yrsel, illamaende, diarre och krakningar. Ca 20% far tydligen de biverkningarna och jag var definitivt en av dem. I tre dagar snurrade hela varlden och jag kunde inte riktigt ga rakt. At aksjuketabletter for att halla illamaendet i schack och nar jag tanker tillbaka pa det ar det inget jag onskar min varsta fiende.

Sa, istallet for att ta ett nattag till Mombasa fick jag och Kristoffer flyga. Ganska mycket dyrare men att skumpa runt pa ett tag i 14 timmar lockade inte nar sangen pa hotellet gungade.

Vi kom till Mombasa forra lordagen och akte direkt till Diani Beach dar vi bodde tva natter i trekojor och sen tva natter pa varsta lyxiga stallet precis vid stranden. Vi fick ett bra pris for rummen dar stod anda tomma men vi kande oss inte riktigt bekvama dar. Det marktes tydligt att det inte var for folk som oss. Darefter flyttade vi till stugor istallet dar vi kunde laga var egen mat och hade pool precis utanfor dorren. Betydligt billigare och eftersom Diani Beach ar ett turiststalle som heter duga kunde v spara massor pa att inte ata ute.

Idag packade vi ihop vara saker efter tva natter i huset och begav oss norrut till en stad ca 15 mil norr om Mombasa som heter Malindi. Har har vi bara precis hittat boende och atit lite mat och bokat en snorklingstur till imorgon och sa far vi se vad som hander framover.

Det har blev verkligen en kort, kort version av vad som hant. Kanns som att det ar sa mycket att beratta sa jag vet inte vad jag ska skriva sa detta far duga for nu.
Om en vecka ar vi pa vag hem. Det kanns bade harligt och fruktansvart!