Sverige

Nu är jag i Svea Rike igen. Sitter på tåget från Stockholm o surfar, tänk vilka finesser vi har i Sverige.  Vi åkte från Mombasa till Nairobi med nattbuss natten mellan onsdag o torsdag tror jag. En åtta timmar lång resa men jag som inte brukar kunna sova på resande fot sov i stort sätt hela vägen. Detta trots att de hela natten spelade muslimsk musik på högsta volym, vet inte vad man tänker när man sätter på hög musik på en nattbuss men det där med respekt för andra går inte riktigt alltid fram. När vi kom fram till Nairobi vid halv sex på morgonen gick vi till ett vandrarhem där vi funderat på att bo. Vi valde mellan riktigt billigt eller hotellet där vi bott när jag låg risig i malaria eller va det nu va men bestämde oss för att kolla upp vandrarhemmet först. När vi kom fram till vandrarhemmet insåg vi att det finare hotellet bara låg 20 min bort. Efter en titt på halvdana rum som vi skulle dela på alla fyra och dessutom förstått att vi skulle bli tvugna att betala för en hel natt mellan 6-10 på morgonen och sen checka in för en ny natt bestämde vi oss. Sista två nätterna i Afrika skulle vi bo skönt, rent och med frukostbuffé. Vi spenderade dagarna med att strosa runt i huvudstaden, titta på utsikten från det stora konferenscentret på 28 våningar o besöka Karen Blixens museum. Hade aldrig hört talas om kvinnan innan men hon är tydligen känd. Jag ska ta mig en titt på filmen; Out of Africa, när jag får tid. Vi åkte från Nairobi igår, blev lite sena från hotellet och på väg till flyget var det trafikstockning så vi kom fram 5 min innan incheckningen stängde. Maria tycker om att vara i tid menjag tror nog nästan min man var mer nervös på vägen dit än henne. Sprang igenom alla kontroller och hann med utan problem. Flög via Qatar o Doha precis som på vägen ner. Hade fem timmar att spendera där men det gick bättre än förväntat. Vi spelade kort o gick på taxfree o luktade på parfymer. Diesels nya fastnade mannen för o jag köpte nån Nina Ricco eller nåt. Jag är kanske inte tjejen med mest koll, har aldrig hört talas om den men den var god o framförallt billig. Vid 01,20 hoppade vi på nästa flyg mot Stockholm, tog Arlanda express in till stan o åker nu tåg med Veolia. Vid 12 är vi hemma i stan igen, underbart! Jag måste nog trots allt säga att det är skönt att vara hemma även om jag kommer sakna mycket i Kenya. Dock skönt att slippa tömma tarmen i ett hål i marken och alltid ha toapapper i handväskan för att det aldrig finns. Dock blev vi väldigt upprörda när vi kom till Stockholm central o de ville ha 10 kronor av oss för att vi skulle slippa kissa i ett hål och använda eget papper. 10 kronor är en mindre lunch eller en liten latte i Kenya. Eller en taxiresa genom hela stan! åker du matatu (minibuss) eller Boda Boda (bak på pakethållaren på en cykel) så kommer du långt på 10 kronor. En resa genom hela stan i Eldoret kostade 2 kr o då ska en kille trampa runt med min vikt bak på cykeln i en kvart. Tar nog tid att vänja sig tror jag, speciellt med tanke på att plånboken är tom vid det här laget. Men jo, det är skönt att vara hemma!

Kommentarer
Postat av: Elin

Välkommen hem!! :D

2009-08-16 @ 13:15:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0