Tillbaka till Eldoret

Idag lamnade vi Mosoriot for att aka tillbaka till Eldoret och spendera en natt pa vart gamla hederliga guesthouse. Trodde aldrig jag skulle saga det men jag har saknat det. Kandes som att komma hem. Sa vart 70 kronor/natt for en skon sang, en dusch dar temperaturen gar att reglera och inte ar antingen 70 eller 15 grader, och en rejal frukost. Normalt ater vi tva weetabix med mjolk, ett kokt agg, en banan och ett vitt brod med jordnotssmor. Inte helt illa insag vi nar vi klagade och Maria sa att de far en vit dubbelmacka med smor, eller inte ens smor Blue Band, smor som inte behover forvaras i kylskap. Sa nej, jag ska inteklaga men oh va gott det ska bli med frukost i morgon. Jag bestallde fattiga riddare och dessutom ska vi fa scrabled eggs och vattenmelon! Underbart! Hoppas de haller vad de lovat!

Idag har vivarit pa en skola och pratat med barnen om halsa. Vi pratar ju inte swahili och eftersom barnen var mellan 10-15var det inte sakert alla kunde engelska sa vi blev inte tilldelade nagot att prata om. Vi sa bara att vi skulle prata lite om Sverige. Vi fragade om de visste var Sverige lag och fick hora bade syd- och nordamerika innan nagon gissade pa europa. Vi ritade upp en supersnygg karta over Europa pa svarta tavlan, underbart att de har kvar dem, och visade vart det ar. Vi fragade om nagon visste vilket sprak vipratar i Sverige och fick Europeiska som svar. Ja, jag klandrar dem inte. Det var nara. Vi berattade om midnattssolen och om att pa vintern gar solen aldrig upp pa vissa stallen och da skrattade de bara! Vet inte om de trodde oss. Nar vi sa att det kan bli -20 grader fragade de hur man overlever det och vi svarade att vi tar pa oss massa klader. "Far djuren ocksa klader?" Nja, hur forklarar man det? Nej, vissa djurfar vara inomhus pa vintern andra far mer pals pa vintern som de sen tappar nar det blir varmt igen. Aterigen fick jag bara skratt till svar. Det ar sant i alla fall, ni far val skratta om ni vill det.
Sen gick vi ut med de mindre barnen medan de stora skulle prata relationer och sexuellt overforbara sjukdomar. Alla fick ta oss i hand och sen pratade vi lite med dem och hoppade twist. Har jag integjort sen jag var liten och de var helt fascinerade over att den vita tjejen kunde ochville hoppa tvist med det. Super mysigt!
Vi fick tillslut slita oss darifran. Harlig dag med lite sol atminstone. Kanner att det hettar i nacken nu!

Imorgon ska vi besoka Dr. Mining, var kontaktperson har nere, pa sockerfabriken dar han ar ordforande. Ska bli spannande. Hans chauffor ska hamta oss pa morgonen, efter en underbar frukost forhoppningsvis, och ta oss dit. Sen ska vi till Lake Victoria en svang tydligen. Ska bli spannande!

Nu maste jag kila. Vill hinna till marknaden innan det blir morkt vid sju.
Ha det bra alla!

Kommentarer
Postat av: Elin

Hej hjärtat! ville bara säga hej och att jag tänker en massa på dig. jag är inne på bloggen varje dag för att se om du skrivit något nytt. saknar dig! ta hand om er!!

2009-07-17 @ 20:43:42
Postat av: Anonym

Shalom Nilla !

Kul att höra från er igen! Hoppas ni får det trevligt med boendet igen. Kanske nyttigt o få se att det finns de, som har det värre än din mormor hade i sin ungdom, då vattnet frös på hinkarna i köket på natten, när det var som kallast mitt i vintern. Ja - nog har vi det bra i Sverige & det mesta av norra delen av jordklotet.

Själv har jag cyklat till Gullbranna varje fm denna vecka. Bra motion & trevliga samlingar. Har varit där ett par kvällar också, men tagit bil trots att det förstör miljön lite.

Så igår hade jag köpt lite för mycket bananer igen. Jag bestämde att försöka baka en banan-sockerkaka,

som vi pratade om när Kristoffer & du var här. Det blev tre formar nästan fyllda med sockerkaka. - Riktigt gott till fikat. (Idag blev jag inte först med kommentar; Antar att många inte hinner kolla Internet på semestern.) Hannah & Simon har väl fullt upp med sin lilla Wilda och packning inför flyttningen. Frida & Magnus har firat sin bröllopsdag 12/7 och Carin & David var på väg till till Öland, tror jag.

Ha det riktigt bra. Kram

önskar CaH

2009-07-17 @ 22:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0