COBES gruppen i Mosoriot



Detta ar folket jag hanger med hela dagarna i Mosoriot.
Idag tog vi en svang till byarna for att titta var de far sitt vatten ifran. Vi sag en oppen brunn, en protected som hade gatt sonder och en protected som fungerade och anvandes flitigt. Fran den pumpade de vatten till en skola i narheten.
Det var intressant att se. Brunnarna var sponsrade av Sida vilket gjorde mig stolt over att vara svensk. En man vid den trasiga brunnen fragade ifall vi vita hade kommit for att bygga en ny. Tyvarr hade vi ju inga sadana planer aven om jag garna velat.
Det var en harlig dag. I Mosoriot ar formiddagarna underbara men framat lunch mulnar det pa och lagom till vi blir lediga vid 16-tiden regnar det. Idag spenderade vi dock hela formiddagen utomhus och var nya handledare ar lite mindre strang sa vi fick mycket fritid att bara springa runt och utforska miljon. Vi var som barn pa nytt. Hoppade mellan stenarna i backarna och klattrade upphor branta kullar. Underbart med lite sol och gladje!

Gruppen bestar av, fran vanster:
Ola min van fran Norrkoping, var vattenguide Too (?), Nathan som hjalpte oss att hitta till Nakuru forra helgen. Jatte trevlig prick. Var handledare som jag inte kommer ihag namnet pa tyvarr. Han ar jatte trevlig och paminner folk att inte prata swahili nar vi ar med, nagot handledaren vi hade forra veckan struntade helt i. Katwa sitter pa marken, han ar jatte trevlig nar man ar lite ensam med honom, annars ganska tyst. Margret ar mamman i ganget. Hon ar 40+ och har barn i min alder. Hon tar hand om oss och ser till att alla ater och mar bra. Kilimo ar valdigt tyst av sig, inte sa bra pa engelska men valdigt smart. Mudhahora (vet inte om det stavas sa) ar gruppens ledare och gar verkligen in for rollen. Han har aldrig fel! Igar forsokte han overtyga oss i 20 minuter att det hade varit 5 grader ute under dagen. De andra menade att det aldrig blir 5 grader i det omradet och jag och Ola har upplevt 5 grader och da gar man inte i kjol och linne. Han lyssnade inte pa oss dock. Sager han att det var 5 grader sa var det det! Nasta kvinna ar Priscilla. Hon ar typ ansvarig for primarsjukvarden i vart omrade eller nat. Jatte trevlig kvinna som fojer med oss pa diverse aventyr. Tror ho tycker det ar lite haftigt att hanga med oss wazungo! Sen ar det jag som star med fanleende och kisar mot solen. Ja, jag vet att jag ar blek. Det har var verkligen forsta dagen vi hann vara ute i solen pa tre veckor. Sist men inte minst har vi Mariam. Ja, hon ar gravid. Ska foda den 31 juli. Ja, det ar om tva veckor. Ja, hon hoppade pa stenarna med oss. Hon ar med hela tiden. Gar och lagger sig lite tidigare och ar den forsta som satter sig om vi gatt langt och den forsta att resa sig om vi suttit lange men annars ar hon lika aktiv som alla oss andra. Jag och Ola har planerat att hon ska foda i nasta vecka sa vi hinner se barnet och fa reda pa hur allt gick innan vi lamnar har. Det ar ju bara en vecka for tidigt sa det tycker jag hon kan bjuda pa. Ian ar inte med for han tar kortet. Han ar ansvarig for var mat och sa att inte var matbudget spricker. Tyvarr leder det till att vi ater ugali varje dag for det ar billigt. Valdigt trakigt i langden kan jag saga. Speciellt nar den serveras med stekt kal bara. Uha.

Ikvall ska Ola och jag ata i Eldoret i alla fall! Ska bli gott med riktig mat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0